Solat Sambil Dukung Baby

Bismillah wa Alhamdulillah

Alhamdulillah sy dh able to solat sambil dukung Muhammad better 😀 how I learnt? Got it bila gugel ‘solat sambil dukung baby’. Memule baca website kak along, tp akak ni punye cm best cket sbb ada gambar. Hehe.

Forum al-fikrah.net yg bincang ttg solat dukung anak, klik sini.

Cara menggendong bayi dalam solat

[Rujukan: Pelik Tetapi Benar dalam Solat, ms 48]

1. Adalah baik sebelum itu, bayi yg mahu dikendong terlebih dahulu dibersihkan daripada segala najis.

2. Memulakan niat solat seperti biasa sambil menggendong bayi.

3. Tangan tidak perlu diangkat ketika takbir dan tidak perlu diletakkan di atas dada. Kerana hukum mengangkat tangan dan meletakkannya di atas dada hanyalah sunat.

4. Bacalah apa sahaja yg perlu dibaca dalam keadaan berdiri.

5. Lalu rukuk dengan tangan memegang erat bayi tersebut, tidak perlu meletakkan tangan di atas lutut kalau tidak dapat melakukannya.

6. Semasa mahu sujud, letakkan bayi itu dan kemudian dikendong kembali apabila mahu bangkit ke rakaat seterusnya.

7. Laksanakan seperti itu hingga solat selesai.

Pics for better understanding:

Solat Bersama Baby

And video, sumber klik sini.

Tapi dalam video tu, scene si ayah berjalan tak menghadap kiblat utk amek anak dia – x sah solat. Setakat menuntut ilmu ngan Ustazah Mashitah kat UTP, dibolehkan berjalan dlm solat, tp mengiring menghadap kiblat.

Yang saya belajar dari Ustazah Mashitah (UTP), pergerakan 3 kali dalam solat adalah untuk setiap satu rukun. Sebagai contoh, kalau time rukuk kita boleh gerak 3 kali. Sama jugak sewaktu berdiri tegak ataupun isti’dal. Cm contoh pipi kena gigit nyamuk, kita pun nk garu pipi, blh garu byk kali, tp berturut2 lah – dikira satu gerakan. Tak leh la garu sekali, pause, pastu garu lg skali.   Nih yang saya belajar lah…

Alhamdulillah takat ni Muhammad happy bila saya bwk dia join solat skali. Bese tak la everytime solat ajak Muhammad sbb tak larat kot nk dokong dia, only bila dia dh start nanges2 mintak di beri perhatian. Huhu. Masa solat lah ambil kesempatan utk bisik surah al-quran right kat telinga Muhammad. Huhu.

Disclaimer: sesungguhnya, saya bukanlah ustazah atau mengambil jurusan agama di masa kat universiti. Saya hanya search dlm tenet, then merujuk tulisan dan perbincangan ustaz dalam tenet utk confirmation.


Leave a comment